Home » Blog » Waar is Vitamine C goed voor?

Waar is Vitamine C goed voor?

Vitamine C is een belangrijke antioxidant. Het helpt je lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Vitamine C draagt onder andere bij aan een goede weerstand en energie.

Mensen kunnen zelf geen vitamine C aanmaken. Daarom is het belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen via je voeding. Vitamine C zit in voedingsmiddelen zoals groente, fruit en aardappelen. Met name citrusvruchten (sinaasappel, citroen), kiwi’s, aardbeien, bessen, koolsoorten, paprika, tomaten, broccoli, zoete en normale aardappelen bevatten veel vitamine C.

Vitamine C –ook wel ascorbinezuur genoemd- is misschien wel de bekendste vitamine.

Waar is vitamine C goed voor?

Deze antioxidant draagt bij aan:

  • Een goede weerstand en energie

  • Een goed functionerend zenuwstelsel en gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten

  • De opname van ijzer uit je voedsel

  • Het tegengaan van vrije radicalen

Weerstand en energie

Vitamine C kan bijdragen aan de weerstand en een normaal energieniveau.

Zenuwstelsel, botten, tanden, huid en bloedvaten

Voor de aanmaak van collageen en andere bindweefselmoleculen is vitamine C essentieel. Mede daarom helpt vitamine C de bloedvaten gezond en elastisch te houden. Alle weefsels die ons lichaam structuur en stevigheid geven zoals de gewrichten, pezen, huid, spieren (waaronder de hartspier), botten en bindweefsel zijn afhankelijk van de opbouwende activiteit van vitamine C, met name in herstelperiodes.

Vitamine C en ijzer

Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit voedsel. Ijzer draagt bij aan de normale vorming van hemoglobine; een eiwit in je rode bloedcellen dat zorgt dat zuurstof naar alle delen van je lichaam wordt vervoerd.

Vitamine C als antioxidant

Antioxidanten; een populaire term en niet voor niets. Antioxidanten werken tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die je lichaamscellen kunnen beschadigen en meespelen in het verouderingsproces. Vitamine C is een effectieve antioxidant en werkt als vrije radicalenvanger.

Klachten die ontstaan bij een tekort van vitamine C zijn:

  • Verminderde weerstand.

  • Gewichtsverlies.

  • Vermoeidheid.

  • Gewrichtsklachten.

  • Slechte wondgenezing.

  • Probleem met opbouw van bindweefsel.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine C?

Een tekort aan vitamine C zorgt in de eerste plaats voor verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. De meest bekende ziekte als gevolg van een vitamine C-tekort is scheurbuik, vroeger berucht bij bemanningen van zeilschepen op lange routes. De verschijnselen van scheurbuik zijn eerst gewichtsverlies, slapeloosheid, grote vermoeidheid en een verminderde weerstand. Daarna tandvleesbloedingen en andere inwendige bloedingen. In een nog later stadium wanneer er sprake is van een zeer ernstig vitamine C tekort, vallen de tanden uit, waardoor het tandvlees nog verder achteruit gaat.

Mensen die roken hebben een verhoogde behoefte aan vitamine C, want nicotine breekt vitamine C af.

Eén sigaret berooft het lichaam van 25mg vitamine C (ter waarde van een mandarijn).

Vitamine C is wateroplosbaar. Een teveel aan vitamine C zal met de urine het lichaam verlaten.

In gevallen van stress verbruikt het immuunsysteem extra vitamine C en heeft dus extra nodig. Gebruik een vitamine met zo weinig mogelijk hulpstoffen erin.

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.