Home » Blog » Omega 3 visolie

Omega 3 visolie

Omega 3 vetzuren zijn essentieel voor ons lichaam om ontstekingen te kunnen remmen. Daarnaast zijn het de belangrijkste bouwstenen voor je hersenen en voor de opbouw van je celmembranen. 

Een celmembraan is de buitenkant van elke cel in jouw lichaam en bestaat uit een dubbele laag vetten.
Hoe hoger het percentage omega 3 in onze celmembranen, hoe flexibeler de cel en hoe makkelijker en beter:

  • Voedingsstoffen in jouw cellen / jouw lichaam opgenomen kunnen worden
  • De afvalstoffen uit jouw cellen afgevoerd worden, waardoor de cel beter functioneert. Dit voorkomt dat vrije radicalen zich in de cel opstapelen en de levensduur van de cellen verkort worden.
  • De cellen zich kunnen aanpassen aan wisselende hormonale omstandigheden. Doordat de cellen beter functioneren, wordt de werking van het anti-stress hormoon cortisol in ons lichaam vergroot.

Omega 3 visolie en het fysieke effect

Welvaartsziekten blijken allemaal in de basis voort te komen uit sluimerende ontstekingen die het lichaam niet kan oplossen. Omega3 is ontstekingsremmend, omega 6 is ontstekingsbevorderend.

Uit onderzoek blijkt dat een onevenwichtige balans tussen omega-3- en omega-6-vetzuren verantwoordelijk is voor hart& vaatziekten, hoge bloeddruk, depressie, diabetes en overgewicht. Deze twee soorten vetten moeten namelijk strijden om dezelfde enzymen die ze omzetten in nuttige stoffen voor het lichaam.
Teveel omega-6-vetten kan zelfs een belangrijke oorzaak zijn van allerlei stemmingen en gedragsstoornissen.

Twee vetten-families

De belangrijkste essentiële vetzuren zijn twee families van vetten: de omega 3 en omega 6 vetzuren. De omega 3 vetzuren (alfa linoleenzuur) zit o.a. in vette vis, lijnzaadolie, walnootolie en de omega 6 zit vooral in plantaardige vetten en margarines. Er bestaat ook een omega 9 en die zit voornamelijk in olijfolie. Omega 3 helpt omega 6. Omega 3 stuurt omega 6 als het ware in de juiste richting zodat deze belangrijke processen in het lichaam kan ondersteunen.

Van de omega 3 vet-familie is alfalinoleenzuur essentieel en van de omega 6 vet-familie is linolzuur essentieel. Dit betekent dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken en dat u deze via de voeding binnen moet krijgen. Na het eten van omega 3 vetzuren en omega 6 vetzuren zet het lichaam deze om in andere verbindingen; het omega 3 vetzuur alfalinoleenzuur (ALA) kan worden omgezet in EPA en DHA, en het omega 6 vetzuur linolzuur (LA) wordt omgezet in gammalinoleenzuur (GLA).

Teveel omega 6 vetzuren zijn ongezond

Is er in de verhouding tussen omega 3 en 6 een tekort aan omega 3? Dan kan omega 6 ongewenste ontstekingsprocessen veroorzaken. Hoewel omega 6 (vooral gamma-linoleenzuur) in de basis gezond is, kan dit omslaan in ongezond als de juiste verhouding tussen omega 3 en 6 verstoord raakt.

  • Omega 3 helpt tegen depressie en angst

  • Omega 3 kan de gezondheid van de ogen verbeteren

  • Omega 3 heeft positieve invloed op risicofactoren voor hartziektes

  • Omega 3 kan ontsteking tegengaan

  • Omega 3 kan auto-immuunziektes bestrijden

  • Omega 3 kan psychische stoornissen verbeteren

  • Omega 3 kan leeftijdsgerelateerde geestelijke achteruitgang en Alzheimer bestrijden

  • Omega 3 kan vet in de lever verminderen

  • Omega 3-vetzuren zouden goed kunnen zijn voor botten en gewrichten

  • Omega 3 kan menstruatiepijn verlichten

  • Omega 3 kan wellicht zorgen voor een betere slaap

  • Omega 3 is goed voor je huid


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.