Home » Gewicht

Gewicht

 

Tijdens de overgang ervaren veel vrouwen dat hun lichaam verandert. Voor de overgang zit over het algemeen het vetweefsel vooral op de heupen en dijen. De platte buik maakt tijdens de menopauze plaats voor een “buikje”.

Hoe komt dat?

Tijdens de overgang stoppen de eierstokken met het maken van oestrogeen. Je lichaam gaat op andere wijze oestrogeen maken en opslaan. Om het tekort op te vangen wordt oestrogeen aangemaakt en opgeslagen in buikvet. Dit is de reden dat tijdens de overgang vrouwen vaak aankomen in deze regio.

De gewichtstoename wordt mede veroorzaakt door de afname van productie van testosteron. Dit geslachtshormoon wordt in kleine hoeveelheden in de eierstokken aangemaakt. Het lage testosterongehalte zorgt voor verlies van spiermassa en toename van de vetmassa. Wanneer je je eetgewoontes niet aanpast aan de veranderende behoefte van je lichaam, worden de overtollige calorieën opgeslagen als vet.

Wat kun je er aan doen?

Het kan dus geen kwaad goed op je voeding te letten tijdens de overgang. Zo kun je de kans op gewichtstoename beperken. Hier een aantal voedingstips:

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Gebruik weinig vet en suiker.
  • Eet volop groente en fruit.
  • Doe zuinig aan met frisdranken, gezoete vruchtensappen en alcohol.
  • Drink veel water, minstens 6 glazen per dag.
  • Wil je minder eten, gebruik dan eens een kleiner bord. Op die manier pas je ongemerkt je porties aan

Blijf bewegen!

Om de spierafbraak tijdens de overgang tegen te gaan, zal je ervoor moeten zorgen dat je zelf meer spiermassa ontwikkelt ten koste van het vetweefsel. En dat kan maar op één manier: bewegen. Voor de meeste mensen is wandelen een goede vorm van lichaamsbeweging. Wandelen kan bijna overal en altijd. Daarnaast helpt het tegen botontkalking (het dunner en brozer worden van de botten).