Home » Opvliegers en nachtelijk zweten

Opvliegers en nachtelijk zweten

Opvliegers zijn het bekende signaal dat de overgang is begonnen. Ze bestaan uit plotselinge warmteaanvallen van binnenuit die gepaard kunnen gaan met een rood gezicht en hevig transpireren.

Opvliegers kunnen op elk willekeurig moment optreden, maar ook uitgelokt worden door bijvoorbeeld stress of alcohol. Sommige vrouwen hebben er slechts af en toe last van, andere hebben ze wel tien tot twintig keer per dag.

Meestal duurt een opvlieger een paar seconden of minuten, maar de klachten kunnen ook een kwartier of halfuur aanwezig blijven.

Je lichaamstemperatuur wordt gereguleerd door een klein onderdeel van de hersenen: de hypothalamus. Dit gebeurt met behulp van hormonen. Wanneer je hormonen uit balans zijn, kan dit ervoor zorgen dat je ook ’s nachts meer zweet dan gebruikelijk.

 

Tips om je opvliegers en nachtelijk zweten zoveel mogelijk buiten de deur te houden:

  • Wees matig met pittig gekruid eten, koffie, alcohol en suiker
  • Drink voldoende water. Te weinig drinken heeft een slechte invloed op je temperatuurregeling.
  • Houd je slaapkamer koel. Laat je raam ’s nachts als het even kan openstaan of op een kiertje.
  • Ga niet onder een hete douche staan vlak voordat je naar bed gaat; je voert je lichaamstemperatuur dan teveel op, waardoor je sneller een opvlieger in bed krijgt.
  • Drink geen warme melk, thee of andere warme drank vlak voordat je naar bed gaat. Een glas water houdt je lijf koeler.
  • Kies voor katoenen beddengoed en pyjama’s. Synthetische stoffen nemen veel minder transpiratievocht op.
  • Een dik donzen dekbed is natuurlijk heel comfortabel, maar katoenen lakens en een paar dekens werken beter. Je kunt dan sneller een laagje ‘afpellen’.